In een interview met de Volkskrant geplaatst op 5 september lacht EasyJet voorzitter Caroline McCall om het idee dat Easyjet vanaf Lelystad zou kunnen vliegen.
Als aan haar voorgelegd wordt dat bij Schiphol en het ministerie (van I&M, infrastructuur en milieu van staatssecretaris Mansveld) de idee leeft om prijsvechters vanaf Lelystad te laten vliegen lacht zij hartelijk om deze gedachte. ‘Zij hebben immers al jaren het beleid om alleen vanaf mainports zoals Schiphol te vliegen’.
Als overloophaven voor Schiphol richt Airport Lelystad zich na de uitbreiding uitsluitend op de zogenaamde Low Cost Carriers, de prijsvechters. Eerder heeft Ryanair ook al gezegd geen enkel heil te zien in het vliegen vanaf Lelystad. Ook zij hebben om dezelfde reden gekozen voor Schiphol.
Zoals bekend is de Vogel- en Natuurwacht tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad omdat het onzinnig is een grote luchthaven te positioneren te midden van beschermde natuurgebieden. Bovendien bestaat er een grote kans op vogelaanvaringen. Om dit te voorkomen moet of wel het vliegverkeer stilgelegd worden of zouden vogels in de weide omtrek verjaagd of gedood moeten worden. Dit is wat ons betreft niet alleen ondenkbaar, maar ook onmogelijk in voor vogels bestemde en beschermde natuurgebieden.
In tegenstelling tot wat telkens weer gepapegaaid wordt is de luchthaven ook om economische redenen voor Flevoland niet interessant. Er is slechts een zeer gering werkgelegenheidseffect te verwachten en dat pas op zeer lange termijn en bij volledige bezetting van de capaciteit. In dat geval ontstaat er tegelijkertijd zeer veel geluids- en milieuoverlast voor bewoners en recreanten in Flevoland. Dit laatste kost banen en remt de groei in de voor Flevoland nu juist zo belangrijke recreatieve sector.
Nu zowel EasyJet als Ryanair, samen verantwoordelijk voor een groot deel van de markt, duidelijk aangeven niet naar Lelystad te willen komen terwijl de prognoses daar natuurlijk wel rekening mee hielden komt de oude wijsheid boven: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu kan het nog.